Nest-programmet handler om, at inklusion er for alle. Det indeholder metoder og rutiner, som skaber udvikling fagligt, socialt, personligt og adfærdsmæssigt hos alle børnene. Nest-programmet er tilpasset danske forhold.
Nest-programmet er udviklet i USA og tilpasset den danske folkeskole. Pædagogikken tager afsæt i vidensbaserede specialpædagogiske metoder.
Filosofien bag Nest
Nest arbejder med at ophæve skellet mellem special- og almenområdet. Der er fokus på at etablere emotionelt trygge læringsrum som forudsætning for brede børnefællesskaber.
De professionelle, der arbejder med Nest, arbejder positivt, anerkendende og ressourcefokuseret, fordi stærke relationer mellem de professionelle og børnene giver stærkere fællesskaber og skaber de bedste betingelser for børns trivsel og læreprocesser (Klinge, 2017; Kromann & Tanggaard, 2019).
Nøddeskalsmodellen
Nest er en måde at arbejde med læring på – med fokus på børns læring, læreres og pædagogers læring samt ledelsers og organisationers læring.
Nest er bygget op om ”Nøddeskalsmodellen”:
- Filosofisk fundament: Pædagogisk-psykologisk viden om børns udvikling og en filosofisk og værdimæssig holdning til børns læring og inklusion.
- Systemstrukturer: Skoleledelsens og det politiske, økonomiske og forvaltningsmæssige systems opbakning til og samarbejde omkring praksisudviklingen.
- Samarbejdsstrukturer: Professionel koordinering og læring gennem kompetenceudvikling og praksisfællesskab.
- Klasserumsmetode/pædagogisk metode: Konkrete pædagogiske metoder og praksisser i klassen.
Niveauerne har tæt sammenhængskraft og er en forudsætning for at opnå forandring.
Social Læring som skolefag
Børnene med autisme er sammen med hinanden tre timer om ugen i faget Social Læring. Her lærer børnene om menneskers sociale liv gennem leg og udforskning.
Læs mere
Læs mere om Nest-klassers ”Nøddeskalsmodel” i Aarhus Kommune
Kilder
Klinge, L. (2017). Lærerens relationskompetence: Kendetegn, betingelser og perspektiver. Frederikshavn: Dafolo.
PPR (2019). Evaluering af Nest i Aarhus 2015-2019. Aarhus: PPR, Aarhus Kommune; Børn og unge, Aarhus Kommune.